کد مطلب:27274
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
چرا خداوند ازيك طرف ما را آزاد به خود واگذاشته است و از طرفي ما را محصور كرده است كه فقط دين اسلام را بپذيريم و پيرو آن باشيم آيا اين عين جبر نيست؟
لا اِكراهَ في الدين قد تَبَيَّنَ الرُشدِ مِنَ الغي فَمَن يَكفُر بِالطاغوتِ وَ يُؤمِنُ بِاللهِ فَقَد اِسْتَمسَكَ بِالعُروَ ة الوُثقي (1) اجباري در دين نيست راه هدايت و ضلالت بر همه كس روشن گرديد ، پس هر كه از راه كفر و سركشي برگردد و به خدا ايمان آورد به رشته محكم و استواري چنگ زده كه هرگز نخواهد گسست.
همانطور كه خداوند در اين آيه مي فرمايد انسانها در انتخاب ايمان و انتخاب دين هيچ اجباري ندارند . اما اگر بخواهند ديني را انتخاب نمايند آن ديني كه مقبول خداوند متعال است ، دين خاتم يا همان دين اسلام مي باشد .
ان الدين عندالله الاسلام (2) همانا دين پسنديده نزد خدا آئين اسلام است
براي اينكه مطلب واضح تر شود مثالهايي ذكر مي كنيم ، بعنوان مثال اگر كودكي خردسال بخاطر سطح فكري كه دارديك سري اعمال كودكانه انجام دهد ما آنرا امري طبيعي و عادي مي پنداريمو
از او توقع رفتار يك انسانبالغ و عاقل را نداريم اما اگر همان رفتار ازيك انسان بالغ و عاقل سر بزند، بخاطر اينكه سطح توقع ما بالاتر است آن رفتار براي ما غير قابل قبول و پذيرش خواهد بود ، و يا اگر شخصي پس از اتمام و گذراندن آموزش دورة دبستان ،راهنمايي و دبيرستان اگر بخواهد ادامه تحصيل بدهد ما او را مستحق دريافت تعليماتي در سطح آموزش عالي و ورود به دانشگاه مي دانيم و اگر به اين شخص گفته شود شما براي ادامه تحصيل دوباره مشغول كسب تعليمات دورة ابتدايي شويد . او اين توصيه را امري بيهوده و غير معقول خواهد دانست .
در مورد اديان الهي نيز بايد گفت كه خداوند پيامبران زيادي را براي هدايت و تعليم بشر فرستادكه تعداد آن بر طبق روايات به صد و بيست و چهار هزار پيامبر مي رسد . همه اين پيامبران آمدند و مرد م را مورد تعليماتي قرار دادند ، تا نوبت به دين خاتم كه همان دين اسلام مي باشد رسيد . در اين هنگام بشر به يك بلوغ لازم براي دريافت اين دين رسيد و بدينوسيله ساير اديان الهي منسوخ شد . ضمن اينكه بايد گفت اديان گذشته بوسيله دخل و تصرفات و بدعتهايي كه به آن وارد شده بود ، از مسير اصلي خود منحرف شده بود از اين جهت است كه خداوند مي فرمايد :
و من يبتغ غير الاسلام دنيا فلن يقبل منه و هو في الاخره من الخاسرين(3) ( هر كس غير از اسلام ديني اختيار كند هرگز از وي پذيرفته نيست و او در آخرت از زيانكاران است ) البته هر انساني در پذيرش اسلام آزاد است اما اگر پذيرفت حق ندارد بعد از آن دين ديگري را برگزيند زيرا اين يك نوع توهين و توطئه بر عليه دين است كما اينكه در صدر اسلام گروهي از دشمنان با هم تصميم گرفتند اسلام را بپذيرند و بعد از آن با حالت تمسخر از اسلام خارج شوند و بدينوسيله ديگران را نيز در مورد اسلام به شك اندازند لذا آيه ارتداد نازل شد و چنين حقي را به مسلمانان نداد و آن دشمنان نيز از انجام نقشه خود منصرف گشتند . در مورد ارتداد هم بايد عرض كنم كه اگر كسي از اسلام برگردد و دين ديگري را اختيار كند و اين ارتداد او ضرري به جامعه اسلامي زند ( مانند بعضي ايرانيان كه در خارج از كشور مرتد شدهاند و به دامان شيطان پناهنده شدهاند ) حكومت اسلامي هم اقدامي بر عليه آنان نميكند ولي اگر بخواهند بر عليه دين در جامعه اسلامي سخني بگويند يا فعاليتي انجام دهند حكم اعدام در مورد آنها اجرا ميشود و اين ابراز امنيت و حفظ ارزشها مخصوص اسلام نيست بلكه در همه جوامع امروزي چنين است كه اگر كسي بر خلاف منافع آنها كاري انجام دهد يا سخني بگويد با او شديداً برخورد ميكنند و تمام شعارهاي دموكراسي ،آزادي بيان و . . . را كه براي فريب من و شما ساختهاند زير پا خواهند گذاشت چنانكه در افغانستان ، فلسطين ، عراق و . . . شاهد آن هستيم .
منابع و مآخذ :
1 ـ بقره / 256
2 ـ آل عمران / 19
3 ـ آل عمران / 85
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.